Als bedrijf of organisatie kan je producten of diensten verkopen aan consumenten, zzp'ers (b2c), of aan bedrijven (b2b). Er zijn belangrijke verschillen tussen een b2b marketing bureau en een b2c marketing bureau.
Kenmerken b2b marketing bureau
Als een b2b marketing bureau focus je je op de verkoop bij bedrijven. Het is makkelijker om inkomen te genereren bij bedrijven dan bij de consument. Dit komt omdat bedrijven een budget vrijgeven om te spenderen aan bedrijfsmiddelen. Als bedrijf denk je minder kritisch na over een product dan dat je als consument iets koopt. Het is een budget en niet je eigen geld. Een bedrijf heeft daarom ook minder contactmomenten nodig tussen de verkoper en het bedrijf dat het product koopt. Gemiddeld zijn er voor een bedrijf 2 tot 4 contactmomenten nodig. De hoeveelheid contactmomenten hangen natuurlijk af van de grootte van het product. De contactmomenten bestaan vooral uit: een oriëntatiefase, een gesprek en de betaling van het product. Het derde verschil is het aanspreekpunt van de verkoper. Bij een bedrijf is het aanspreekpunt meestal een teamleider, manager of assistent die komt informeren over het product. Maar dat is niet de koper. De koper is meestal het bestuur of een directeur van een bedrijf. Deze vergelijkt het aantal offertes en maakt een uiteindelijke beslissing. Om die reden is het voor de verkoper belangrijker om zich te richten op het verkoopproces en hoe je overkomt bij het aanspreekpunt van een bedrijf.
Kenmerken b2c marketing bureau
Bij een b2c marketing bureau is het van belang dat je rekening houdt met het budget van de consument. Consumenten hebben vaak minder geld dan een bedrijf en zijn daarom terughoudend in het uitgeven van geld. Om die reden hebben consumenten meer contactmomenten nodig dan een bedrijf. Deze contactmomenten zitten tussen de 4 en 8 keer. De koper zal eerst oriënteren. Vervolgens zal de consument inhoudelijke vragen stellen over het product. De consument neemt de tijd om na te denken en komt vervolgens terug om een overwegende beslissing te maken. Als de beslissing is gemaakt zal de consument het product betalen. In tegenstelling tot een bedrijf kom je als verkoper gelijk in contact met de koper van het product. Het is belangrijk om zichtbaar te zijn en waarde te hechten aan de gedachtes van de consument. B2c marketing bureaus richten zich op traditionele marketing offline, zoals in tijdschriften en advertenties. Tegenwoordig zijn online marketing agency 's enorm aan het groeien. Een online marketing agency focust zich op online marketing zoals sociale media en websites. Door gebruik te maken van verschillende marketing strategieën ben je eerder zichtbaar voor de consument.